Hangi diyet listesi obezite gelişmesini önler? fleksiteryan beslenme nedir?

diyet listesi

diyet listesi

Obezite nedir?

Obezite, vücutta sağlığı bozacak derecede aşırı ve anormal yağ birikmesidir. Obezite / fazla kilolu olma durumu; bir kozmetik sıkıntıdan çok doktorlar tarafından bilinçli bir şekilde tedavi edilmesi gereken özel bir durumdur.

Bu yazıda aşağıdaki sorulara cevap bulacaksınız:

Hamilelik dönemimde fazla kilo almamak – obezite hastalığına yakalanmamak – için ne yapmalıyım? hangi diyet listesini tercih etmeliyim?

Annem ve babam gibi fazla kilolu olmamak – obezite hastalığına yakalanmamak – için ne yapmalıyım? hangi diyet listesini tercih etmeliyim?

Yakın gelecekte fazla kilo almamı – obezite hastalığına yakalanmamı- nasıl önleyebilirim? hangi diyet listesini tercih etmeliyim?

Lütfen burada yazan bilgiyi kendinize saklamayın; arkadaşlarınızla ve çevrenizle de paylaşın ki obezite salgınını durduralım! Beğen ve paylaş butonuna basmak yalnızca 1 kalorinizi alacaktır 🙂

16.000 sağlıklı ve normal kilolu kişinin diyet listelerini 10 yıl takip ettiler

Bu sefer İspanya’dayız. İspanyollar üzerinde 10 yıl süren bilimsel çalışma yukarıdaki soruların cevabını arayanlar için eşsiz yanıtlar barındırıyor.

Navarra Üniversitesi ve III. Carlos Sağlık Enstitüsü yaklaşık on yıl önce masaya oturdu ve şu soruya yanıt aradı:

“kilo almayanlar ne yiyor? nasıl yaşıyor? diyet listelerinde nelere dikkat ediyor?

Araştırmacılar üniversiteden yeni mezun olan 16.000 normal kilolu İspanyolu 10 yıl boyunca takibe alarak yeme alışkanlıklarını inceledi. 10 yıl sonunda 16.000 kişiden 600’ü ciddi obezite hastalığına yakalandı.

Sebze, meyve, fındık, zeytinyağı, fasulye, patates gibi yiyecekleri tüketenlere +1 puan verilirken; kırmızı et, süt, yumurta, balık gibi yiyecekler tüketenlere eksi puan yazıldı.

Puanlama çerçevesinde takibe alınanlar beş gruba ayrıldı. En yüksek puanı pro-vejeteryanlar yani fleksiteryanlar aldı.

flesiteryan diyet listesi haftada iki kez et yemeyi içerir
flesiteryan diyet listesi haftada iki kez et yemeyi içerir

Fleksiteryanlık yani pro-vejeteryanlık nedir?

Fleksiteryanlık klasik vejeteryanlıktan farklı olarak et yemeyi tamamen kesmek yerine haftada 1-2 kez et yemeyi tercih eden beslenme biçimidir.

Çalışmada elde edilen sonuçlar ve yapmamız gerekenler: 

Bol miktarda sebze ve meyve tüketenlerin, az ya da hiç tüketmeyenlere göre obeziteye yakalanma risklerinin %43 daha az olduğunu ortaya kondu. 

Ne yapmalı?

Sağlığımız için anti-oksidan deposu sebze ve meyveleri mevsiminde ağırlıkla tercih etmeliyiz.

Fazla sebze ve meyve tüketenlerin ise hiç tüketmeyenlere göre obezite risklerinin %17 daha az olduğu ortaya kondu. 

Ne yapmalı?

Sebze ve meyveyi hayatımızın uygun noktalarına ve et tercihi yerine çoğunlukla eklemeliyiz

Sebze ve meyve tüketimi azaldıkça obezitenin arttığının bulunması da başka bir sonuçtu.

Bununla beraber Akdeniz diyetinin “zeytinyağı sebebiyle” daha tok tuttuğu ortaya kondu.

Çalışmada elde edilen bir diğer sonuca göre ise; haftalık et tüketimini %25 azaltmanın obezite riskini %50 azalttığı ortaya kondu. Yine çalışmayı yapanların anlattığına göre haftalık et tüketimini iki büyük tavuk göğsü ile sınırlamak obezite ile mücadele anahtar rol oynayan bir durumdu.

Sonuç olarak obezite ile mücadele semt pazarında başlıyor, mutfakta devam ediyor.

ege usülü sebzeli zeytinyağlı güveç
ege usülü sebzeli zeytinyağlı güveç
Bundan sonra başka ne yapmalı?

Sağlıklı ve dengeli beslenmek için et tüketimini haftada iki günle sınırlayalım;

Sebze ve meyveleri mevsiminde bol bol tüketelim; ama tabi tutup da akşam yemeğinin üzerine koca karpuzu mideye gömmeyelim 🙂

Zeytinyağını soframızın vazgeçilmezi haline getirelim tüm sıcak ve soğuk yemeklerde zeytinyağı tüketelim;

Fleksiteryan beslenme tarzını, akşamları yapacağımız fiziksel aktivite ile güçlendirelim.

Diyet listelerimizi planlarken fleksiteryan tavsiyeleri dikkate alalım.

Türkiye’nin en uzun ömürlü ve en sağlıklı insanlarının yaşadığı Madran Dağı’nın eteklerinde hekimlik yapmış biri olarak son söz olarak şunu söyleyim:

Hareket gerektir, zeytinyağı berekettir; Hem hareket hem zeytinyağı sağlık afiyettir…

Kendinize iyi bakın sorularınız için bana facebook.com/ozgurniflioglu üzerinden ulaşın!

Kaynakça: Yazıda sözü edilen bilimsel veriler 17 – 20 Mayıs 2017 tarihlerinde Porto’da gerçekleştirilen Avrupa Obezite Kongresi’nde (European Congress on Obesity) Navarra Üniversitesi’nden Dr.Alfredo Gea’nın ve Professor Maira Bes-Rastrollo’nun (Carlos III Institute of Health öğretim üyesi) öğrencisi Julen Sanz  tarafından sunulmuş ve tarafımca önemli kısımları Türkçe’ye çevirilerek ve kişisel yorumum katılarak kamuoyunun bilgisine aktarılmıştır. 

diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi diyet listesi

 

 

1 yorum

  1. Son sözler harika…

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading..